Buona sera - Reisverslag uit Palermo, Italië van Tessa Feer - WaarBenJij.nu Buona sera - Reisverslag uit Palermo, Italië van Tessa Feer - WaarBenJij.nu

Buona sera

Door: Tessa Feer

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 Januari 2013 | Italië, Palermo

Ciao ciao

Eindelijk hebben we goed internet. Onze huisbasin heeft namelijk haar modem bij ons gezet, zo kunnen wij goed aan school werken en natuurlijk met onze lieve mensen die we thuis hebben achtergelaten skypen en whats appelflappen. Dus super fijn!

Hier gaat alles helemaal goed, ik kom nooit meer naar huis.. Nee hoor grapje. We werken nu sinds maandag fulltime en dat bevalt goed, maar van 1 tot 3 slapen alle kinderen en wordt er van ons verwacht dat wij uit onze neus gaan lopen vreten. Maar na een half uur is die wel een keertje leeg dus we vervelen ons dan dood. Dat zijn dus elke dag de langste 2 uur ooit.
Verder is stage wel echt super leuk! De kinderen zijn helemaal geweldig, echt heel lief allemaal. Je hebt hier altijd wel een kind op schoot want ze zijn hier allemaal heel knuffelig en van de kinderen leren we een hoop woordjes. Ze zijn alleen erg slecht in delen, het is dan ook de normaalste zaak om elkaar te slaan. Als je er dan wat van zegt is het ook heel normaal dat het kind jou als leidster dan gaat slaan. Ohja en het is heel normaal dat de leidsters de kinderen slaan. Dat is wel echt heel raar en erg wennen. Er wordt helaas weinig aan activiteiten gedaan met de kinderen, er is wel een aparte ruimte hiervoor en daar gaan ze wel elke dag met de grote kinderen heen. Het is alleen een beetje een zooitje ongeregeld, want ze gaan namelijk kleuren, kleien, met de blokken spelen en verhaaltjes voorlezen allemaal tegelijk. Ze blijven er ook veel te lang met de kinderen waardoor ze zich op een geven moment gaan vervelen en dan is het logisch dat ze gaan klieren.
Wat ik hier nog steeds heel apart vindt is dat alle vrijwilligers, stagiaires en leidsters op hun kont zitten en niks doen. Er zijn maar enkele die echt leuk zijn met de kinderen en wat ondernemen. Tijdens de 2 verschoon momenten op 1 dag zijn wij (marije, mirna, jesse en ik) dan ook de enige die mogen verschonen. Geen idee waarom dat zo is. We hebben morgen een gesprek met onze begeleiders Salvatore en Rosita, dus ik hoop dat er dan meer duidelijkheid komt (ook over wat we van 1 tot 3 zouden kunnen doen bijvoorbeeld).
We werken op stage trouwens in 2 shiften Marije en ik werken van half 11 tot half 5 en Mirna en Jesse van 8 tot 2. De taalcursus hebben we wel allemaal samen van 5 tot 7.

De taalcursus vind ik wel leuk, maar het probleem is dat ik na stage zo moe ben dat ik me helemaal niet kan concentreren. Maar dit is natuurlijk pas de eerste week dus ik denk dat we op een geven moment wel meer aan het ritme gewend zijn en het beter gaat. We leren woordjes, maar ook vaak grammatica en ja dat is nou niet echt wat je zegt makkelijk als je het in het Italiaans uitgelegd krijgt (waar je nog vrij weinig van kan maken). Vooral mannelijk en vrouwelijk heb ik moeite mee. Je moet dan ook nog kijken naar of het verleden of tegenwoordige tijd is en of het meerdere dingen/personen zijn en op welke letter een woord eindigt. Pas als je dit allemaal weet dan kan je zien of er li, la, gli, I of weet ik veel voor moet komen te staan. Jaja t is dus niet echt makkelijk. De woordjes kan ik gelukkig wel makkelijk onthouden en dat vind ik ook erg leuk!

Nu nog een stukje over onze vrije tijd haha.
De doordeweekse dagen doen we eigenlijk vrij weinig behalve koken, schoonmaken, boodschappen doen en huiswerk maken. Deze zaterdag zijn we naar het strand geweest met de bus. Dit is van ons huis af een half uurtje, het was hier echt super mooi en ik denk dat we er nog heel vaak heen gaan! De terugweg met de bus duurde anderhalf uur ofzo omdat we de verkeerde bus hadden gepakt, maar dit vond ik helemaal niet zo erg want hierdoor zagen we wel heel veel van Palermo. Het is echt een mooie stad! We waren laat thuis dus hebben laat gegeten. Hierna hebben we een beetje niks gedaan (niet bank gehangen want die hebben we niet haha), maar omdat we lang hadden uitgeslapen waren Marije en ik nog helemaal niet moe en hebben we besloten om een stukje te gaan lopen. We kwamen op de grote weg en daar was dikke file en er stonden super veel auto's langs de weg geparkeerd enz. dus gingen we even kijken wat er allemaal aan de hand was.
We liepen de menigte achterna en kwamen na een tijdje door allemaal oude, smalle en vieze straatjes gelopen te hebben uit op een groot plein. Hier vonden we muziek, minikraampjes met eten en drinken en heeeeel veel mensen. Die party was alleen wel illigaal maar dat schijnt elke zaterdag zo te gaan, maar de politie rijd er wel gewoon rond enz. het is eigenlijk gewoon ene grote corrupte bende. Maar echt super gezellig dus! We werden op een geven moment alleen helemaal gek van de aanstarende italianen die steeds maar bella en beautiful bleven roepen. Hierdoor voelde we ons best ongemakkelijk maar we besloten te doen of we er schijt aan hadden en bestelde een drankje. Omdat niemand hier echt engels kan ging dit niet helemaal jofel, gelukkig sprak een italiaan naast ons ons aan en die kon wel engels en die hielp ons. Hier hebben we eigenlijk de hele avond een beetje mee opgetrokken en dat was super gezellig! Daarna zijn we nog naar een soort koffiebar geweest en hebben we de lekkerste koffie oooooooit gedronken. Dit was echt een super avond.
Zondag hebben we een 'swapping' party gehad op onze stage. We moesten iets meenemen (wij hebben 4 goedkope armbandjes van 1 euro meegenomen) en dat kon je dan ruilen met iemand voor wat anders. Uiteindelijk hebben we een heel leuk doosje geruild en een boeddha, die staan nu in onze woonkamer. Daarna was er nog bingo. Wij deden allemaal mee met 1 lot en HELAAS had ik bingo. Er waren 3 hoofd prijzen en ik was de laatste die wat won. Bij mij begonnen ze als enige allemaal keihard te klappen en te fluiten en ik werd geknuffeld, dat was wel n beetje awkward. Maarja hierdoor heb ik wel koekjes en chocolade gewonnen, nomnomnomm!
Voor aankomende zaterdag hebben we met Sergio een collega afgesproken, hij neemt ons mee naar een hele grote discotheek hier in de buurt. Dus ik ben erg benieuwd! En we gaan waarschijnlijk ook wel weer naar het strand.

Nou dit was het voor nu! Hele dikke kus vanuit het mooie Palermo.

Xxxx Tessa (niet Jessa)

  • 16 Januari 2013 - 20:51

    Daphne Buyl:

    Wat een topverhaal! Allemaal leuke belevenissen en natuurlijk wat saaie (uit je neus eten) haha maar wat een gezellig boel lijkt het me daar! Ik had trouwens niet gedacht dat jij ooit aan bingo zou doen :P! Xx

  • 16 Januari 2013 - 22:39

    Ellen:

    Superleuk om weer te lezen natuurlijk :-))) Veel had je me al verteld maar dit is net wat meer. Vroeg me af, ruilen jullie om twee weken ofzo met diensten...zodat als je van 8 tot 2...minder moe bent voor Italiaans. Tja, dat ff wat langer liggen is ook lekker natuurlijk :-))
    Wel apart stage daar...tjemig.
    Nou lieverd heel dikke kusss, mis je nu wel...maar goed..nog maar 8 weken :-))) XXX mama

  • 17 Januari 2013 - 11:12

    Caroline:

    Hoi Tessa,

    je schrijft beeldend, ik kan me er helemaal in vinden, zie jullie daar al zitten met al die ozooooo romantische italianen op het terras! Hartstikke leuk deze verhalen!
    Misschien moet je die schooljuffen maar eens duidelijk maken dat slaan uit den boze is, wat een raar gedrag. Verder lekker gaan genieten van het mooie weer in je vrije uurtjes en

    sapete come che gli uomini italiani sono Ehi, belle parole sussurrando contro cui ladies bionda olandese e presto si venire con un bambino piccolo a casa!!!così vediamo là fuori!

    Zo, kun je mooi gaan vertalen Tess, hoef je je ook niet te vervelen.

    Nou meis, veel plezier en zie uit naar het volgende verslag!!!


    Ciao bella cameriera e saluti da me :-)

  • 17 Januari 2013 - 18:53

    Marlijn:

    Hee,
    Dit verslag lijkt al meer op hoe wij het ervaren hadden, ik was al bang dat jullie het saai zouden vinden :P Ik ben wel erg benieuwd wie jullie leraar van de italiaanse les is. Weten jullie zijn naam?
    Wij gingen tussen de middag met de baby's spelen. Die slapen dan toch niet? Ook kun je ipv neuspeuteren italiaans leren :P de leidsters willen je best helpen denk ik :)
    Geniet er allemaal van!
    Groetjes

  • 18 Januari 2013 - 19:17

    Esther:

    Hoi Tessa,

    Wat een leuk verhaal heb je geschreven! Ik zie alles helemaal voor me. Ik kan me voorstellen dat het wennen is, en dat je raar opkijkt van sommige dingen: niks uitspokende leidsters en dat slaan. Maar ook weer leuk dat de kinderen zo aanhankelijk zijn.

    Ik hoop dat je snel weet wat je tijdens de siësta van de kinderen kunt gaan doen, want de hele tijd uit je neus eten is minder, en dat terwijl je er zo lekker kunt eten!

    Heel veel plezier daar (en dat zal wel lukken) en kijk uit voor die charmante Italiaanse mannen ....

    Groetjes, ook van Gerhard en Marcel


  • 18 Januari 2013 - 22:41

    Tessa Feer:

    Bedankt voor jullie lieve reacties allemaal:D
    Jaa het is hier super gezellig idd! haha nee ik had ook niet verwacht dat ik ooooit aan bingo zou doen, maar ach ik dacht voor het goede doel he:P maar dan win ik ook nog wat haha:p
    Nee we ruilen niet om de 2 weken want dat is niet handig dan ben je net in je ritme en dan draait het weer om. Dus we hebben besloten dat we na 2 en een halve maand ruilen.:)
    Jaa klopt, ik zou dat ook graag af willen leren maar die mensen zijn zo vastgeklampt aan hun eigen ideeën dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken.. We zijn er natuurlijk wel al mee bezig om de kinderen dit af te leren, en dat lukt al aardig! (ze slaan ons in ieder geval al niet meer)
    Nouu vervelen gebeurd hier denk ik niet zo snel, we zijn behoorlijk druk en komen tijd te kort haha:p Maar ik weet van de charmes van de italiaanse mannen en zal oppassen hiervoor haha:P En nee een kind.. nog even niet:P
    Onze lerares italiaans is een vrouw en heet Angela, een heel leuk mens! Ze spreekt alleen geen woord engels.. Maar dat is hier volgens mij normaal, tot nu toe ik denk 4 italianen ontmoet die engels kunnen. Jawel ook de baby's slapen dan, was dit by jullie niet zo?:O wat raar.. Jaa dan zijn we idd al wat italiaanse woordjes aan t leren ja.. mjah 2 uur lang is toch best saai.
    Jaa inderdaad het is wel wennen maar volgens mij pas ik me wel snel aan, ik kijk niet meer zo van dingen op als in het begin en besef nu al heel goed dat dit gewoon geen nederland is en dat het allemaal heel anders is. jaa idd ik hoop het ook!

    Dikke kuss

  • 03 Februari 2013 - 10:19

    Bas:

    Hallo Tessa. Leuk om te lezen dat je het zo goed naar de zin hebt in Palermo. Ga zo door en geniet van je tijd daar. Je schrijft ook heel leuk vinden wij. Groeten, Marga, Bas, Yannik en Koen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 05 Dec. 2012
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 8207

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 31 Mei 2013

Mijn stage in Palermo

Landen bezocht: