Hallo koud Nederland! - Reisverslag uit Palermo, Italië van Tessa Feer - WaarBenJij.nu Hallo koud Nederland! - Reisverslag uit Palermo, Italië van Tessa Feer - WaarBenJij.nu

Hallo koud Nederland!

Door: Tessa Feer

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 Februari 2013 | Italië, Palermo

Hallooo Nederland!

Het is alweer eventjes geleden dat ik een blog geschreven heb, dus ik vond het weer eens tijden worden en jullie volgens mij ook.
Om te beginnen is het weer hier nu bijna elke dag rond de 19 graden met volop zon, dit betekent dus in onze pauze lekker in de zon zitten en in t weekend naar het strand. Voor zwemmen is het natuurlijk nog wel wat te koud.

In mijn vorige reisverslag schreef ik dat Sergio (een collega van het kinderdagverblijf) ons een hele grote discotheek zou laten zien. We hadden om 10 uur met hem afgesproken en gingen eerst nog ergens wat drinken, dat was wel een beetje saai want er was nog bijna niemand en het is hier heel normaal dat je in een café een tv hebt hangen en met zn alle naar de tv gaat lopen staren in plaats van gezellig te praten en muziek te luisteren. Helaas kon Sergio ineens niet meer mee maar wou ons er nog wel heen brengen. Omdat hij bijna geen engels kan (nouja eigenlijk gewoon niet) was er blijkbaar een misverstand want er was helemaal geen grote discotheek maar een soort straat met allemaal barretjes:( Domper! Dat was niet zo gezellig want we werden heeel erg aangestaard, dus toen Sergio eenmaal weg was zijn we maar weer naar die illegale party gegaan.
En dat was natuurlijk weer geslaagd!
De man van het 'barretje' waar wij de vorige keer steeds onze drankjes haalde herkende ons nog en was heel blij ons weer te zien. Na even 'gepraat' te hebben stelde hij ons voor aan mensen die daar ook vaak kwamen en dat was een hele groep van onze leeftijd. Deze mensen konden allemaal engels omdat ze op de universiteit zitten, hier hebben we de hele avond mee opgetrokken en dat was heel erg leuk. En zondag.. Hebben we de hele dag niks gedaan haha.

Op stage gaat het goed! Ik vind het leuk en ik had verwacht dat het fulltime werken me wel zwaar zou vallen, maar de dagen vliegen echt voorbij en voordat je het weet is het alweer weekend. Het begint me wel een beetje te irriteren dat veel collega's geen engels kunnen en dit ook niet echt proberen zeg maar. De kinderen zijn al echt aan ons gewend en trekken ook al echt naar ons toe, dit is wel erg leuk om te zien. We zijn nu ook al een beetje bezig onze opdrachten aan het inplannen samen met onze begeleidster. Voordat we hier echt verder mee kunnen moet het natuurlijk goed besproken worden.
1 minpuntje op stage.... Er zat een kindje bij mij op schoot en ik zag ineens wat lopen op haar haar. Ik pakte het en het bleek een luis te zijn, daarna heb ik er nog 2 uitgehaald.. Brrr we kregen er helemaal de kriebels van. Het meisje werd door de andere nagekeken en die zagen niks en ze wuifden het een beetje weg alsof er niks aan de hand was. Toen ik er dus later met meer aan kwam (want ik bleef gewoon zeggen dat ze echt wel luizen had) hebben ze haar moeder gebeld en haar in een buggy gezet (zodat ze niet bij de andere kinderen kon) en na een uurtje kwam haar moeder haar ophalen. De dag erna kwam er een dokter alle kinderen controleren, dus dat was wel fijn om te zien dat er tenminste nu wel wat aan gedaan werd. Voor de zekerheid zitten wij elkaar nu dus elke avond te vlooien haha.
Waar ik ook wel van geschrokken ben is dat als kinderen per ongeluk in hun broek plassen (en dat kan af en toe gebeuren omdat ze nu eenmaal nog maar 3/4 zijn en dus nog niet zo lang zindelijk), dan worden de leidsters heel erg boos en gaan ze de kinderen slaan.. Dit vind ik wel erg moeilijk, vooral om mezelf dan in te houden en het kind niet te pakken en plat te knuffelen en de leidsters uit te schelden. Maarjah we waren van tevoren gewaarschuwd.
Vorige week Zaterdag werden we uitgenodigd door onze begeleidster om naar stage te komen wat er zou een minister komen. Natuurlijk zijn we hierheen gegaan en het was blijkbaar een hele happening want er waren wel 4 cameraploegen en hij kwam ons nog persoonlijk een hand geven en we moesten met hem op de foto. Jaja we staan dus in de Italiaanse krant en zijn op tv geweest. Helaas hebben we dit zelf niet kunnen zien omdat we geen tv hebben haha.
Afgelopen Donderdag kwam er een oma van een kindje naar ons toe en vroeg waar we vandaan kwamen en hoelang we al in Italië waren. Na een tijdje gepraat te hebben vertelde ze dat zij nu voor dat meisje (die dus bij ons op de kinderopvang zit) zorgde omdat haar moeder overleden was. Ze vertelde dat die moeder geslagen was en daardoor geopereerd moest worden aan haar kiezen maar dat dit niet goed gebeurd was en dat ze uiteindelijk gestorven was een een infectie hieraan. De vader van dat meisje is ook al overleden maar daar vertelde ze niks over. Dit raakte mij wel heel erg, vooral toen die oma een foto liet zien van de moeder van dat meisje en het was gewoon een hele lieve vrouw. Volgens mij is ze al best wel oud dus ik heb heel veel respect voor haar dat ze voor een kleintje van 3 zorgt. En helemaal alleen want ze heeft ook geen man meer.

Vorige week Zaterdag hebben we s'middags de stad een beetje verkent en s'avonds hadden Mirna, Marije en ik (Jesse had geen zin) met Giacomo en Michelangelo afgesproken, mensen die we hebben leren kennen op de eerste keer illegale party. We gingen naar een pub waar hun altijd heengaan. Dit was heel erg gezellig en hebben we lekkere cocktails gedronken en gezellig gepraat. Ohja en op de heenweg in de auto gingen we hun Nederlandse muziek laten horen haha zanger Rinus enzo dit was wel erg lachen.
Op de terugweg gingen we weer die lekkere koffie halen waar we de vorige keer met hun ook waren en bij een andere zaak kregen we een bomboloni SUPER LEKKER! Dat schijnt iets echt Italiaans te zijn.. Waauuww.. Het is een soort donut alleen dan zonder gat in het midden en een stuk groter. Met suiker eromheen en daarin zit dan chocoladepasta. Nomnomnomm wat is dat lekker zeg!

Dit weekend zijn we even niet uit geweest want we waren allemaal best wel moe. Mirna en Jesse hebben gister gewassen bij de wasserette en Marije en ik zijn onze zoektocht gestart naar handdoeken. We konden ze namelijk nergens vinden dus we moesten een heel eind lopen.
Uiteindelijk hebben we ze gevonden en tijdens onze zoektocht hebben we kleren gekocht haha. We kwamen langs allemaal leuke winkeltjes met veel kortingen dus konden het natuurlijk niet laten om even te gaan 'kijken'.Dat bleef dus niet bij kijken en we zijn allebei thuis gekomen met een berg kleren. Hierna zij we met zn alle naar het strand gegaan want het was echt heerlijk weer.

Ohja uhum bijna vergeten te vertellen... We waren van de Italiaanse lessen afgekickt haha. Onze lerares (angela) die we normaal hebben was ziek, daarom kregen we 2 dagen les van een andere.
Deze man kon helemaal geen engels en werd boos op ons en zei; jullie zijn in Italië dus nu moeten jullie ook Italiaans praten! Uhmm waarom zitten we dan op les!? van Angela mogen we altijd eten in onze les omdat Marije en ik meteen door moeten vanuit stage en anders geen tijd hebben om te eten, wij wisten niet eens dat dit normaal niet mocht.
Maar die man werd helemaal boos en van hem mochten we dus niet eten. Opeens kwam er een andere vent (dat bleek de directeur te zijn) binnen rennen en begon tegen ons te schreeuwen.. Wij hadden natuurlijk geen idee wat die zij en gingen daarna gewoon verder met de les.
De volgende dag kregen we van onze begeleidster te horen dat we niet meer terug mochten komen, we snapten hier natuurlijk helemaal niks van en wilden erheen om te praten en 'excuses' aan te bieden. Dit hebben we gedaan en we mochten gelukkig terug komen, het bleek allemaal een miscommunicatie te zijn omdat hij dacht dat wij wel wisten dat dit niet mocht ect.
Nu hebben we ineens van hem les en dat gaat echt super goed! We hebben nu 2 dagen van hem les gehad en heb in die 2 dagen meer geleerd dan in die weken ervoor. Geluk bij een ongeluk dus eigenlijk haha! En terwijl we het eerst maar een rare snuiter vonden, vinden we hem nu toch best aardig.

Nouu dit was volgens mij een behoorlijk groot reisverslag dus ik hoop dat het een beetje te doen was om te lezen haha:P

Hele dikke knuffel Tessa

• 03 Februari 2013 - 23:17

Daphne Buyl:

Heej Tess!

Wat een verhaal weer!

Wat zijn die italianen toch rare mensen en wat reageren ze af en toe toch bizar. Die lessen hebben jullie idd niet zomaar als je al vloeiend italiaans kon spreken dan had je daar ook niet hoeven zitten........

Wat een zielig verhaal van die oma en het kindje, zo zullen er vast nog wel meer rondlopen!

Wel erg balen dat je collega's op stage geen moeite doen om ook engels te (leren) spreken, jullie zullen vast niet de enige stagiaires zijn die uit het buitenland komen dus zou het wel hanig zijn als ook zij zich verstaanbaar kunnen maken!

Ik zit alweer te wachten op je volgend reisverslag!!

XX Daphne

• 04 Februari 2013 - 11:01

Irmy:

Wat een idiote toestanden schat, maar fijn dat je toch terug mocht komen. Trek het je niet aan het zijn maar italianen haha. dikke knuffel.xxx

• 04 Februari 2013 - 12:58

Crina:

Hey Tessje,
    Wat een verslag zeg!? Leuk om te lezen wat jij daar allemaal meemaakt. Maar hoe kom jij erbij dat het hier koud is!? ;-))bikini- weer hier!
    Nee ik ben wel jaloers op de 19 grade bij jullie.
    Maar wat erg dat je aan moet zien hoe die arme kids geslagen worden. Daarom plassen ze in hun broek van de angst. Wat zielig.
    Jammer dat ze niet zo goed Engels kunnen maar aan de andere kant, zo leer jij wel sneller Italiaans.
    Heel veel succes nog en veel knuffels

• 05 Februari 2013 - 09:03

Ellen:

Hee lief,

Fijn om te lezen :-) je verrslag.
    Wat kunnen ze toch vol emotie/temperament zitten mensen uit de zuidelijke landen ...en wham het komt er dan in één keer uit, dat je je rot schrikt :-)) Gelukkig is het weer goed gekomen.
    Sorry, maar het is toch ook wel een beetje lachen, van school "getrapt"met zn vieren te Italie.I k zit hier toch wel te grijnzen op de bank :-))

Namen van schilderijen gedichten Michelangelo etc. :-))
    Indringende verhalen zul je zeker meer meemaken tijdens je stage, best slikken......een pluim voor die oma....en voor jullie!

Tot de volgende keer maar weer :-))

Dikke knufff liefs mama

• 06 Februari 2013 - 16:32

Ans Heetebrij:

Tessa ik vind het geweldig om je reisverslag te lezen
    Blijf je zeker volgen

Liefs oma Ans